Tuesday, May 15, 2012

Pengalaman BAKSIS

Bismillahirrahmanirrahim...

Assalamualaikum...

Kali ni just nak share story pasal pengalaman sepanjang program Baksis dekat Kg. Sg. Dulang Dalam, Perak anjuran PKPIM UIAM Gombak dgn kerjasama KPIP dan BEDSA. Ni program pertama baktisiswa yang aku ikut. pada mulanya sekadar mencari pengalaman namun akhirnya jatuh cinta dan kasih pada program ini.

 Program berlangsung selama 3 hari dan 2 malam bersama keluarga angkat. aku menjadi anak angkat kepada keluarga yang sangat sporting. Program bermula apabila kami selamat sampai di kampung itu pada jam 4.30 petang (lewat 1 jam setengah). turun je dari bas, kami diarak ke tempat program dengan kumpulan kompang dan bunga manggar rasa macam diarak kenduri kawin je. Majlis perasmian dimulakan dan selesai dengan upacara penyerahan anak angkat. enjoy sangat. selesai majlis, aku sempat bertemu dengan para ibu dan beberapa ahli jkkk kampung itu. sangat mesra. aku pulang mengikut keluarga angkat ke rumah mereka. seronok. ada ayam dan bek-bek (itik)....malam tu ada tayangan video crita hafalan shalat delisa...tapi sebelum tu, kami disediakan 'barongan' (main hantu2)....menarik dan memenatkan sebab dok tahan cuak sambil gelak...'hantu' siap masuk masjid lagi sebab nak kejar budak2...aku pun termasuk golongan yang 'kena kacau' dek antu2 tu...hahaha...jam 12, bapak ajak balik...sampai rumah, sambung menyembang sampai pukul 2 pagi tapi aku tarik diri pukul 1.30 lagi sebab dah tak tahan...basuh muka dan kaki, jumpa katil terus selamat...cas tenaga untuk esok..

Hari seterusnya, aku sempat bersarapan dengan keluarga dulu sebelum keluar...pagi tu ada 3 seminar dan 1 pertandingan mewarna...aku dapat bahagian memasak (langsung tak terlibat dengan program2 tu...) tengahari sebab menteri pertahanan Malaysia datang melawat program kami...habis semua orang aku panggil mak dan bapak...hahaha...selesai makan tengahari, kami ada gotong-royong...aku skali lagi bergotong-royong dekat dapur masak untuk makan malam...hahaha...selesai gotong-royong, ada sukan rakyat...seronok sangat....macam2 permainan kami main...selesai main, kami semua balik ke rumah untuk berehat dan bersiap untuk ke forum malam tu pulak..kat rumah, aku sempat masuk ke 'kandang' ayam teman bapak bagi makan....malam tu, selepas makan malam dekat rumah, kami pergi ke forum...tajuk forum tu 'keluarga sakinah'...hehehe...selesai je forum tu, bapak ajak balik...kat rumah, tepat jam 12, kami sambut hari ibu...siap ada kek lagi yang kak fiza beli...meriah sangat...makan3 sampai pukul 1 aku masuk tido...

Hari last, pagi tu aku bangun awal sebab ada aerobik...selesai aerobik, kami ke masjid tok sarapan dan disambung dengan xtvt ziarah orang kampung....selesai ziarah, kami semua dibenarkan bersama keluarga masing2 sebelum balik...masa tengah lepak dengan famili, tiba2 mak bagi hadiah...terharu...uhu...majlis penutup mula pada jam 2.30 ptg...selesai majlis penutup, masa nak naik bas, sebak sebab tengok mak nangis...tak tahan dah aku pun terus naik bas cepat2...

kumpulan kompang
Barongan
cepe-cepe
mereka...
mak dan bapak...
 
bapak jaziri...



sampan darat...

gotong-royong memasak...
masak-masak time...

slot bersama Menteri Pertahanan
my adik..


panah lalang...

kanak-kanak...
pancing botol by kaum ibu

sambut hari ibu dengan mak...

selamat hari ibu...


ziarah kampung...
daripada mereka...
jumpa lagi ye mak, bapak, adik, dan semua yang mengenali diri ini....ada rezeki kita jumpa lagi ye...

2 comments:

Syed Putra said...

Mahu tebu itu!

k1n4 said...

maaf sudah habis...ada rezki kesana nati tman mintak lagi...hehehe