Wednesday, June 29, 2011

RENTAS~

Tarikh: 25-26 jun 2011

"RENTAS, siap. jom"

RENTAS. satu lagi program yang aku pergi. before exam.
program sukarelawan tangkas...

seawal pagi 25hb, aku and d geng bergerak ke tapak program...
Kem Belia Bukit lagong...
itu kali kedua aku sampai kesana...
menarik tempat tu...

disana, aku diajar tentang asas sukarelawan.
macam mane nak jadi sukarelawan,
juga penerangan tentang GPM...
serta perkongsian pengalaman senior...
banyak ilmu dikutip...
petang tu, aktiviti riadhah.,,
masa favourite aku time semua program...
hehehe...
petang tu, kena buat aktiviti abseiling & wall climbing...
abseiling aku orang terakhir untuk grup pertama yang buat...
bukan takut tapi sengaja...
aktiviti ni aku berjaya lakukan...
[bangga] heehee...

aktiviti kedua wall climbing...
percubaan pertama aku berjaya sampai separuh sahaja...
kekuatan otot tangan dah menurun...
tak puas hati punya pasal ak buat kali kedua...
percubaan kedua ak berjaya sampai suku sahaja...
kekuatan otot tangan dan kaki dah lost terus...
hohoho...
buat sementara waktu aku dibiar tergantung atas tali...
pakcik [yang tak pernah kawin dengan makcik aku] tak kasi aku turun...
terasa glamor kejap bila ada yang cuba nak snap gambar
walau pada masa yang sama malu yang amat...
uhuhuhuhu...
hahahaha...

tazkirah maghrib bersama En. Azzam
berkongsi tentang syukur...
[syukur. Alhamdulillah, terima kasih Ya Allah]
berkongsi pasal nikmat
[kalau tak dapat kentut, angin satu badan. jadi kentut tu nikmat]
nikmat tertinggi: hidup sebagai orang ISLAM
juga 4 asas IMAN
[Al-Fakr: tak memiliki apa2. hanya peminjam]
[Al-Ajjaz: tak berkemampuan, lemah]
[Al-Syafaqah: tak ada kejadian yang sia2 daripada Allah]
[Al-Tafakur: semua kejadian ada hikmah dan tidak ada yang kebetulan]


lepas tu, diuji lagi dengan ujian nite walk..
masih seronok walau kantuk sudah terasa..
panggilan nama tidak dibenarkan...
no pengenalan diri: 24
password: hantu bungkus
nite walk kali ni mengambil masa selama 1jam 50 minit...
melalui kawasan denai, anak sungai, jalan lori balak, perkampungan orang asli
jalan yang naik turun, menarik...
selepas rehat 2 jam, pukul 4 dah kena bangun
aktiviti kajian kes akan diteruskan...
mulanya aku rasa agak sengan bila nk kena menggunakan kuasa otak pepagi buta
tapi bila dah jalan aktiviti,
tak de la rase sengal pun...cuma awal2 tu je blur...
hahaha...
grup aku kena bincang macam mane nak bawak
misi bantuan kecemasan [khemah, makanan & pakaian]
grup aku adalah kumpulan yang paling lama ditembak...
tapi seronok....hehehe
program ni abis dengan sesi penyerahan sijil oleh En. Asri
sebagai bukti kami dah menerima latihan asan sukarelawan
dan tergolong dalan ahli kumpulan RENTAS

0 comments: