Saturday, April 20, 2013

mahu.....




seriously, mahu.............

p/s: kenangan unggun

Sunday, March 31, 2013

3rd Prince Charming in the house~


3rd Prince Charming...
Mohd Rauf Umar
Semoga kehadiranmu menguatkan lagi ukhuwah kita sekeluarga.
semoga kami mampu mencorakkan mu dengan warna-warna yang bahagia...
(>_^)

Kena dah~


aku tak kesah pun gemuk...janji aku happy and tak susahkan orang

............................................

balik kampung,
Ma: kenapa Ma tengok anak Ma makin gemuk?
Along: Nah, tak control makan ko?
Abah: 'besar' la Abah tengok anak Abah loni..hehehe
Aalya: su makin gemuk la..
tukang jahit: makin bertambah inci...(sambil berseloroh..)

.................................................

ok..reality memang tersentap and terasa..

masih buat cool dengar semua tu...

................................................

suatu hari, sewaktu sedang bersantai bergelak ketawa dengan Aalya, Afif, Iskandar, dan semua konco-konconya, tiba-tiba.....


Along: Nah, minum ni..bagi kurang sikit...
aku: ............................er, baik long...(syhh..)
ma: ha minum tu. tapi jangan start kat rumah. makan nasi dulu, pergi uia baru start.(mood:jokin)

............................................

*tak de pilihan. kena habiskan sebelum pulang dengan mencuba membawa hasil yang ditunggu-tunggu oleh mereka yang sedang berada di rumah sekarang..
InsyaAllah...

(tak suka minum susu..soya ok..)

Saturday, March 9, 2013

Rapuh~~


Friday, March 8, 2013

Tanya sama itu Hud Hud~


berikan ku kesempatan akhir ini,
lai lai lai lai lai.....

p/s: geng, thanks for today. terima kasih sudi ciptakan kenangan bersama lagi... :D

Tuesday, February 26, 2013

Jalan kaki di China - day 5

ok sekarang dah day 5...
cepat jugak masa berlalu...
wakakaka..(abaikan)

aktiviti kami hari ni: masjid hopper..
hari menjejak masjid-masjid yang terdapat di sekitar bandar Kunming
1, 2, 3, 4,...lepas kira-kira ada 5 buah masjid yang ada di bandar Kunming sahaja..
wow!!
banyak dan sangat berhampiran antara satu sama lain..
dah la banyak, dekat-dekat pulak tu, lagi best, ramai orang kat setiap masjid tu...
(ramai jugak muslim di sini)
kali ni, macam semalam, kami ada tour guide yang terbest iaitu Wawa dan Louis + Aunty (exclusive tour guide)...kali ni Aunty ikut kitorang jalan...sporting sangat....

lupa nak bagitau, hari ni hari jumaat...
peluang kami untuk rasa solat jumaat di sini..yeaa..opss, Alhamdulillah...

sebelum kami mulakan aktiviti, pagi ni kami dok lepak-lepak dulu dekat rumah,
minum-minum, makan-makan, sarapan dulu, borak-borak dengan Pak Jam dan Aunty...
lepas selesai baru kami gerak..

dari hotel, kami naik bas untuk ke 1st masjid.
tak jauh pun, aunty saja bawak kami naik bas sebab dia nak kami rasa naik bas kat China.
tambang dia 1 yuen je...tak jauh pun..sebab apa tak jauh? sila baca sampai habis ye..

masjid pertama kami adalah
masjidYixigong..

tuan blog kat depan masjid..
 kat sini, masjid dia berbeza daripada masjid-masjid yang ada dekat Malaysia.
masjid kat sini bertingkat-tingkat
kat bawah common akan ada restoran halal yang boleh kami makan dengan sesuka hati tanpa ada rasa syak dan wasangka
kat tingkat atas masjid ini dijadikan tempat solat
ada satu tingkat tu khas buat bahagian pentadbiran dan mini muzium
gambar-gambar etnik muslim yang terdapat di China

oleh kerana kami baru sarapan = kami belum lapar lagi = jadi kami jalan-jalan sekeliling melihat aktiviti masyarakat muslim disini..
kat sini kami hanya beli air 'jus papaya'
(air + jelly hitam + kelopak bunga ros kering + gula + ais = macam air cincau/cendol)

selesai berpusing-pusing dekat sini, kami meneruskan perjalanan ke masjid seterusnya iaitu masjid  NanCheng

oleh kerana dah nak masuk waktu zohor, kami memilih untuk solat jumaat disini..
kat sini, muslimat pun turut solat jumaat bersama..
setibanya kami disini, alunan ayat suci al-Qur'an sedang dialunkan
suasana kat dalam masjid
semasa tengah menunggu masuknya waktu, Wawa dan Louis sempat beli makanan kat gerai tepi jalan
apa lagi, kami pun dengan rasa segan dan silu yang dah ditolak tepi, kami pun ngam la skali..
macam kentang goreng spicy yang amat sangat..

sosej daging yang sedap..
kat pintu masuk masjid ni terdapat beberapa gerai makanan ringan yang halal
gerai ni jual air botol, sosej, dan roti
gerai ni pilak jual jeruk (ada jeruk buah2, sayur2, dan kaki ayam..)
selesai solat jumaat, semasa kami mahu keluar, kami diberi sekeping roti oleh pihak masjid disana. setiap yang solat disini pasti akan dijamu dengan roti ini..sedap roti ni..

kami bersama-sama aunty masuk ke dalam pejabat pengurusan untuk berjumpa dengan imam uang berada disana
(lupa nak bagitau, semasa kat dalam dewan solat, inche Akim bertemu dengan imam kat sini dan sempat bertegur sapa...sebab tu la dia ajak kami masuk ke pejabat..imam ni boleh cakap arab jadi kami serahkan dekat inche akim la..heee)
bersama imam Ma Yong
banyak benda yang dia cerita dan kongsi dekat kami..
dia juga sempat bertanya kepada kami tujuan kami datang ke sini (China)
setelah dia mengetahui tujuan kami, dia memperkenalkan kami dengan seorang pensyarah dari University Yunnan yang khusus dalam kajian sejarah.
dia dengan rela hati menghubungi pensyarah tersebut dan mengaturkan pertemuan kami dengan pensyarah tersebut
keputusannya, kami akan datang semula ke masjid ini esok untuk temuramah pensyarah itu..

selesai urusan di masjid ini, perut dah lapar..
muka kami sorang demi sorang mula nak naik meroyan menahan lapar..
jadi, aunty mengambil keputusan untuk membawa kami pergi makan
yeaa!!..
dekat sini ada Kunming Old Street.
tapi kami just lalu sahaja sebab misi utama kami sekarang adalah makan..
masa makan tak elok bercakap..seyes yer..
kali ni kami makan mee
Ya Allah...makanan dia..jika dilihat saiz mangkuk diatas, saiz makanan dia sesuai untuk 2 orang kalau dekat Malaysia...dah la restoran di China tidak menyediakan menu minumam..hanya makanan sahaja ya..
keputusannya, kami semua tak dapat habiskan makanan kami sebab dah tak boleh nak sumbat sangat dah walaupun aku suka makan. hanya inche Akim je yang berjaya habiskan tu pun selepas berhempas pulas menelan makanan itu..fuhh!!..

selesai makan, kami sambung jalan lagi...ingat, baru dua masjid yang pergi..
masjid seterusnya adalah......

(tunggu sambungan la..panjang sangat nak cerita semua kat 1 entry..hehehe)
k bai..

Friday, February 22, 2013

be your best self

I may not be the strongest
I may not be the fastest

But I'll be damned
If I'm not trying my hardest...


hidup perlulah berbakti
walau tidak dipuji...

p/s: I'll try my best to be what you and you and you want me to be but I'll do it with my style...

Tuesday, February 19, 2013

Taman Astakona~


nak maggie kari 1!!


Sunday, February 17, 2013

Jalan kaki di China - day 4

day 4...

oleh kerana dah tidur dengan penuh bahagia dan selesa,
kami mulakan pagi kami dengan secawan nescafe
sambil-sambil revise apa nak kena buat hari ni,
Pak Jam dan aunty (isteri pak Jam) datang dengan anak-anaknya = Wawa dan Louis
kami berkenal-kenalan sambil borak-borak tentang aktiviti kami
akhirnya, pak Jam putuskan...
"lepas zohor kamu pergi jumpa kakitangan di Konsulat
(yang terletak di bangunan yang sama tempat kami tinggal),
lepas tu kita pergi makan tengahari,
kemudian kamu bersiap ya.
saya dah sewakan van untuk kamu ke Jinning.
salah seorang staf saya merupakan generasi ke 20 Cheng Ho
nanti dia akan ikut serta.
nati boleh lah kamu tanya soalan pada dia.
nanti anak saya ikut skali."
opss, lupa nak bagitahu...
kami ada bagitahu pak Jam yang kami nak pergi ke Zheng He Park kaji pasal Cheng Ho tapi tak tahu dimana
so, dia provide everything for us
kami terdiam tak tahu nak respon macam mana
bantuannya tak pernah tercapai dek akal kami
terima kasih Pak Jam...



 

so, lepas makan kami mengembara ke Jinning
iaitu satu kawasan perkampungan  yang pernah menjadi kampung Cheng Ho sewaktu dia masih kecil dahulu
perjalanan yang memakan masa selama 1 jam tidak membosankan
kami berpeluang bertanyakan bermacam-macam soalan kepada Ma Ni (generasi ke-20 Cheng Ho)

setibanya kami di kampung ini, 
kami diberi kejutan lagi yang entah kali ke berapa untuk hari ni
kami ditemukan dengan datuk Ma Ni iaitu generasi ke-18 Cheng Ho
mukanya hampir sama dengan Cheng Ho


kami dibawa berjalan-jalan ke Cheng Ho Park exclusive oleh keturunan sebenar Cheng Ho
kami dibawa dan diceritakan setiap apa yang ada di dalam taman ini
dengan kisah-kisah sebenar disebaliknya.
bermacam-macam info yang berjaya kami kutip melalui catatan tangan, rakaman audio, video dan gambar




seronok, memang seronok
tapi masa sudah semakin senja
kami terpaksa pulang ke Kunming
berat hati nak tinggalkan tempat tu kerana merasa belum puas untuk mengorek lebih dalam kisah Cheng Ho
apakan daya ucapan selamat tinggal still perlu diucapkan


sebelum pulang, kami sempat menunaikan solat di masjid yang terdapat berhampiran


selesai urusan, kami pulang..

setibanya di Kunming, kami tidak terus pulang ke tempat penginapan
sebaliknya kami dibawa oleh Wawa dan Louis ke sebuah restoran halal yang terdapat disitu.
rupa-rupanya, Pak Jam dan aunty dah sedia menunggu kami disitu untuk makan malam.
malam tu kami dijamu sepuas-puasnya oleh mereka sekeluarga
(sekali lagi kejutan)




selesai makan, kami semua berjalan pulang ke tempat penginapan
malam ni kami tidak merancang apa-apa aktiviti
melainkan masing-masing perlu menyiapkan catatan perjalanan dan video untuk axtiviti kami sebelum ni
selesai buat kerja, mata dah mengantuk,
kami pun masuk tidur...
esok dah nak masuk hari ke-5 dah...
bye!